גיוס משקיע

גיוס משקיע בודד או מימון המונים?

חידושים טכנולוגיים משנים כל הזמן את העולם שלנו, ובמיוחד עושה זאת האינטרנט. גם בפני יזמים שזקוקים לסכום כסף מסוים על-מנת להקים עסק חדש או כדי לממן את התפעול השוטף של עסק קיים פתוחות בימינו אפשרויות מגוונות הרבה יותר מבעבר בזכות הטכנולוגיה, ובפרט ישנה האופציה של מימון המונים.

מה זה מימון המונים

מימון המונים – ובאנגלית crowdfunding – הוא דרך אפקטיבית לגיוס הון במקרים מסוימים, ומהווה אלטרנטיבה לאפשרות הוותיקה יותר של גיוס משקיע בודד (או קבוצת משקיעים).

בדרך זו פונה היזם שזקוק לכסף למעשה אל הציבור הרחב. הפנייה היא על גבי פלטפורמות ייעודיות לגיוס כסף מאנשים רבים, כלומר אתרי אינטרנט שהוקמו למען מטרה זו ושבין המפורסמים שבהם ניתן לציין את קיקסטארטר, הדסטארט ואינדיגוגו.

באתרים אלה מציגים היזמים את הפרויקט עבורו הם מבקשים כסף, לרוב באמצעות סרטון קצר שחייב כמובן להיות אפקטיבי וטקסט שנועד גם הוא לפתוח את הלב של הגולש (ואת הארנק…)

כל אדם שמבקש לתרום למימון היוזמה בוחר כמה להשקיע – ישנה מדרגת מינימום ולאחר מכן מדרגות נוספות, ובכל מקרה מדובר בסכומים צנועים יחסית שמצטברים לכדי כסף גדול.

בנוסף נהוג לשווק את יוזמת גיוס ההון בדרך זו באמצעות רשתות חברתיות, מיילים, חברים ומכרים ובעצם בכל אפיק שעשוי למשוך עוד משקיעים פוטנציאליים אל דף הפרויקט באתר.

היתרונות של גיוס משקיע בודד על פני crowdfunding

לכאורה העובדה שכל אדם נדרש להשקיע סכום צנוע יחסית מקלה על גיוס ההון בשיטת מימון ההמונים, אבל בכל זאת ישנם יתרונות משמעותיים גם לקונספט של גיוס משקיע בודד.

כך למשל אם המיזם מבוסס על פטנט שטרם נרשם, הצגתו בפומבי עלולה להוביל לחיקויים ומתחרים.

בנוסף, נדרשת השקעה משמעותית ביצירת קמפיין אפקטיבי על-מנת למשוך מספיק גולשים לדף הפרויקט באתר מימון ההמונים וכמובן בשכנועם.

עוד כדאי לזכור שבחלק מהמקרים משקיע בודד הופך גם לשותף לדרך ותורם לא רק כסף אלא גם ידע, ניסיון וקשרים.

מתי כדאי לנסות את האפשרות של מימון ההמונים?

הקונספט של מימון המונים מתאים בעיקר למיזמים יוצאי דופן שמבוססים על יצירתיות, או על רעיון שיש בו גם שליחות, כלומר מימושו הוא לא רק בעל תועלת עסקית אלא גם תועלת לחברה ולסביבה.